Caries

Caries – også kendt som huller i tænderne – er en af de mest almindelige sygdomme, som alle mennesker i alle aldre kan få. Hvis et cariesangreb ikke behandles i tide, kan man få smerter, og tænderne vil efterhånden gå til grunde.

Hvorfor får man caries?

Der er tre ting som skal være til stede for at caries kan opstå. Tænder, bakterier og sukker. Der vil altid være bakterier i munden og på tænderne, fjernes det ikke regelmæssigt, udvikles der en sammenhængende belægning, som kaldes plak. De fleste bakterierne danner syre, når de optager sukker fra de fødeemner, vi indtager. Hvis der kun er få bakterier og lidt sukker, vil spyttet vaske syren væk. Nogle bakterier udskiller mere syre end andre og trives godt under sure forhold. Har man mange af sådanne bakterier i plakken, og indtager man ofte sukkerholdige føde- og drikkevarer, kan syren ikke neutraliseres af spyttet, og syren opløser gradvist tandens mineral.

Hvordan behandler man caries?

Caries forebygges og holdes bedst nede ved daglig rengøring af tænderne samt brug af fluortandpasta, da fluor beskytter tanden mod syre. Det er svært selv at mærke de tidlige stadier af caries, og man bør derfor gå regelmæssigt til tandlæge for at få tænderne efterset.
Hvis tandlægen opdager et begyndende cariesangreb, vil du få råd og vejledning om mundhygiejne, kost og fluor. Tandlægen kan også fluorbehandle cariesangrebet, når du er på klinikken. Hvis du har stor risiko for at udvikle caries, kan brug af tandpasta med særlig højt indhold af fluor eller mundskylning med fluor være en ekstra hjælp til at forebygge caries.

Hvordan stopper man caries?

Udvikler cariesangrebet sig ind til tandbenet, vil tandlægen oftest være nødt til at bore og fjerne det syge tandvæv og lave en fyldning. På den måde får tanden sin form tilbage, så den igen kan bruges til at tygge med.

Gode råd til at undgå caries

• Børst tænderne med fluortandpasta to gange om dagen i to minutter hver gang.
• Suppler tandbørstningen med brug af tandtråd eller en mellemrumsbørste, så du også holder rent  mellem tænderne.
• Spis og drik sundt og undgå søde mellemmåltider.
• Gå regelmæssigt til tandlæge for at få efterset dine tænder. Visse sygdomme og mange former for medicin kan medføre mundtørhed, hvilket øger risikoen for caries.